Rejestracja

https://www.nasygnale.com.pl/images/rejestracja.jpg

04/05 - Skoda Octavia - Służba Celno-Skarbowa

04/05 - Skoda Octavia - Służba Celno-Skarbowa
Strona główna / ŚLĄSKIE / Jastrzębie Zdrój / Państwowa Straż Pożarna / KM PSP Jastrzębie-Zdrój

KM PSP Jastrzębie-Zdrój

KM PSP Jastrzębie-Zdrój
Lightbox
Post Card
Download
Download Zip





Informacje

Komentarz: Siedziba Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej Jastrzębie-Zdrój.

Powstanie zawodowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu Zdroju wiąże się nieodłącznie z powstaniem nowego miasta, gdyż Jastrzębie Zdrój jest jednym z najmłodszych miast Polski (prawa miejskie otrzymało w 1963 roku). Jastrzębie Zdrój jest obecnie miastem na prawach powiatu, położone w południowej części województwa śląskiego. Jest jednym z największych miast Rybnickiego Okręgu Węglowego i Subregionu Zachodniego. Liczy 94 072 mieszkańców (dane z 2007 roku), a jego powierzchnia zajmuje 85,44 km?.

Miejscowość zaczęła się rozwijać od połowy XIX wieku - jako uzdrowisko. W latach 60-tych XX wieku odkryto tu znaczne zasoby węgla kamiennego i rozpoczęto jego wydobycie, co przekształciło miasto w znaczący ośrodek przemysłowy. Obecnie, mimo różnych perturbacji, nadal dominuje tu przemysł wydobywczy.

Wraz z bardzo dynamicznym rozwojem miasta, zaistniała pilna konieczność zapewnienia skutecznej i profesjonalnej ochrony przeciwpożarowej - nie tylko dla zakładów wydobywczych, a przede wszystkim mieszkańców licznych nowopowstałych osiedli mieszkaniowych.

Decyzja o utworzeniu Komendy Rejonowej Straży Pożarnych w Jastrzębiu Zdroju zapadła w dniu 11 listopada 1975 roku. Na podstawie art.19 ust.2 i art.24 ust.1 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. Nr 20. poz.106) - celem zapewnienia ochrony przeciwpożarowej oraz zwalczania pożarów postanowiono utworzyć Komendę Rejonową Straży Pożarnych w Jastrzębiu Zdroju, obejmującą zasięgiem działania obszar miasta Jastrzębie Zdrój oraz gmin: Godów, Mszana, Pawłowice, Świerklany, Zebrzydowice. Z tym samym dniem utworzono także Zawodową Straż Pożarną w Jastrzębiu Zdroju, z obszarem własnym działania, stanowiącym miasto Jastrzębie Zdrój oraz obszarem pomocy wzajemnej, obejmującym teren odległy o 15 km od granic miasta.

Decyzja, którą podpisał Stanisław Kiermaszek - ówczesny Wojewoda Katowicki, weszła w życie z dniem 1 stycznia 1976 roku, a "poruczono" jej realizację ówczesnemu Komendantowi Wojewódzkiemu Straży Pożarnych i Prezydentowi Miasta Jastrzębie Zdrój.

Na siedzibę Komendy Rejonowej Straży Pożarnych i Zawodowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu Zdroju przeznaczono budynek w dzielnicy Zdrój, zlokalizowany przy ul. 1 Maja 15. W dniu 2 stycznia 1976 roku przyjęto pierwszych pracowników.

Należeli do nich:

* st. kpr. Alfons Salamon,
* kpr. Jan Jeszka,
* kpr. Józef Kornas,
* kpr. Henryk Rduch,
* str. Kazimierz Kawalerowicz,
* str. Andrzej Królik.

Na stanowisko Komendanta nowej jednostki został powołany mł. chor. Stanisław Wąsek.

W przedstawionym na zdjęciu budynku znajdowała przedtem swą siedzibę Miejska Rada Narodowa, która następnie budynek przekazała w użytkowanie Komendzie Milicji Obywatelskiej, następnym użytkownikiem obiektu była Straż Pożarna w Jastrzębiu Zdroju.

Pierwszym odnotowanym zdarzeniem w kronice pamiątkowej było otrzymanie w dniu 5 stycznia 1976 roku "przechodzonego" samochodu operacyjnego SOp "Warszawa" przekazanego z KRSP Będzin. Pierwszy pożar odnotowany w annałach Komendy miał miejsce w dniu 30 stycznia 1976 roku. Do zdarzenia doszło na terenie Rybnickiego Przedsiębiorstwa Spedycyjno - Transportowego Przemysłu Węglowego w Jastrzębiu Szerokiej.

Na dzień 31 grudnia 1976 roku stan załogi wynosił 35 osób:

* 1 chorąży - komendant,
* 11 podoficerów,
* 20 szeregowych,
* 3 pracowników cywilnych.

W dniu 11 maja 1976 roku Jednostka otrzymała pierwszy samochód bojowy GBA 2,5/16, natomiast w sierpniu 1978 roku wzbogaciła się o następny. Była to drabina SD - 30 "Magirus". Systemem gospodarczym wykonano garaż dla "nowego" samochodu . Budynek przeznaczony na ówczesną siedzibę nie spełniał najmniejszych wymagań sprawnego funkcjonowania jednostki. Dużym utrudnieniem było znajdujące się na wyjeździe z obiektu targowisko, a zatłoczona przechodniami i samochodami ulica stanowiła poważny problem w szybkim podjęciu interwencji na terenie miasta.

Obecna siedziba Straży Pożarnej w Jastrzębiu przy ul. 1 Maja nie jest zbyt funkcjonalna, ze względu nie tylko na ciężkie warunki garażowe, ale także z powodu ograniczonych możliwości manewrowania. Pogarsza sytuację targowisko rozłożone po obu stronach wąskiej jedynej dojazdowej drogi do bazy, którą strażacy zdążają w pośpiechu do gaszenia pożaru. Każdy wyjazd nie tylko opóźnia się, ale jest niebezpieczny, a w SP boją się, że może dojść do wypadku. Mimo obietnic Urzędu Miejskiego w Jastrzębiu, w sprawie zmiany miejsca targowiska, dotychczas nic nie uczyniono".

Powstała potrzeba budowy nowej strażnicy, spełniającej warunki m.in. pod względem socjalnym, dogodności dojazdu do chronionych obiektów i bezpieczeństwa pełniących w niej strażaków.

W roku 1979 dała się we znaki bardzo ostra zima. Strażacy z Jastrzębia mieli "pełne ręce roboty" podczas tzw. zimy 100-lecia.

W międzyczasie trwała budowa nowej strażnicy.

Obecne wyposażenie
-Renault Midlum GBA
-Renault Kerax GCBA
-Renault Mascott Slrt
-WV Transporter SPr
-Jelcz 574Z Srt
-Magirus Deutz SD 30
-Jelcz 010 GCBA
-Lublin Slkw
-Peugeot Slop
-Mercedes W 124 Slop
-Renault Midliner GBA
-Jelcz 325 Sckw
-Jelcz PR 110 D lux
niegdyś
-Jelcz 005 GBA
-Star 29 GPr 1500
-Fiat 125 P kombi
-Polonez Caro Slop
-Jelcz 317 SCZ 18
-Jelcz 004 GCBA
-Magirus SD 30
Data: 23.10.2013 15:43
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 219.8 KB
Dodał: arkadiusz
Słowa kluczowe: KM PSP Jastrzębie Zdrój Wyposażenie koszary jednostka

NaSygnale.com.pl

Komentarze

Nie ma komentarzy dla tego zdjęcia





Dziękujemy że jesteście z nami

NaSygnale.com.pl